Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Tuesday, November 9, 2010

Tawar - Menawar

Dalam bahasa ekonomi, kuasa membeli adalah ditangan pembeli. Di situlah adanya konsep tawar-menawar. Kehidupan kita selalu adanya proses tawar-menawar ni lagi-lagi bila kita berbelanja di pasar malam, di pasar tani dan tempat-tempat yang masih boleh mempraktikkan konsep ni. Zaman sekarang dah berubah, kita hanya berinteraksi dan berkomunikasi mengunakan email. Baru - baru ni, aku ada buat survey untuk cenderahati perkahwinan, di blog-blog yang ada. Aku dah decide nak beli Glass Coaster yang lain dari yang lain untuk kawan-kawan dan tetamu VIP. Selalu kita asyik dapat towel, lilin, kipas dan potpuri tapi aku tukar sikit. Harga gelas coaster tu kalau beli 200pcs harga nya RM3.9/set of 2 dalam blog-blog dan kat Ali Baba. Kalau nak murah kene beli 400pcs-500 pcs. Aku nak gunakan 1 unit glass coaster untuk 400 goodie boxes aku. So aku perlu beli 200 pcs/set of 2 untuk jadikan 400unit.

1st company dekat Johor, stok design yang aku nak tinggal sikit. Harga bukak RM3.70 per set lepas tawar2 dapat RM3.40 per set + postage of RM50= RM730. Pehtu aku try dekat blog My Nurin Shop, aku bgtau yang ade company offer RM3.40 per set. Then die offer aku RM3.30per set tapi kene confirm dalam bulan 11 ni jugak. So aku hold dulu sebab bulan 12 ni baru aku ade duit. Aku nak kahwin nak guna banyak duit, So kalau boleh nak meminimumkan cost2 yang boleh diminimumkan. So tangan ni gatal nak gak cari lagi company yang boleh bagi lagi murah... So, aku masuk Alibaba.com ade satu company ni kat Kepong jer namenye Renown Gift, aku pernah tanya harga utk 400pcs /set die bagi RM3 tapi aku email die bgtau nak tukar quantity kepada 200pcs and ask for the same price, then die kol bgtau OK 200 pcs at RM3per set. huhu.
Dalam bulan ni die suh byr 50% deposit and baki masa amik nnt. Barulah syiok...

No comments:

Post a Comment